Aika on hyvin suhteellinen konsepti pelimaailmoissa. Ehkäpä siksi kellot eivät yleensä käy, vaan näyttävät yhtä ja samaa aikaa. Oma lukunsa ovat pelit, joissa pelin maailma elää omaa sisäistä aikaansa tai on kytköksissä todellisen maailman aikaan. Silloin vuorokaudenajat ja sitä kautta toimivat kellot käyvät järkeen. Tällainen on vaikka Animal Crossing.
Mutta miten pelit, joissa kellot ovat lähinnä koristeena, eikä aika kulje mihinkään suuntaan reaaliajassa? Monikaan pelaaja tuskin kiinnittää niihin sen enempää huomiota, eikä moni kehittäjäkään tunnu sen kummemmin kelailevan kelloja jos sillä ei ole syvällisempää merkitystä itse pelin maailmassa.
Tätä asiaa on tullut itselläni mietiskeltyä aika ajoin jo pidemmän aikaa, ja kellot palautuivat jälleen mieleen pelaillessani uusinta RoboCopia. Siinä, eh nimittäin, esimerkiksi poliisilaitoksen toimiston kello käy ja näyttää todellisen maailman aikaa. Minusta tämä on aivan hauska yksityiskohta varsinkin kun kyse on hieman kevyemmän budjetin pelistä. Monessa AAA-luokan teoksessakin kaikista kelloista on veto taikka paristot loppu.


Toki RoboCopistakin löytyy tiloja, joissa aika on pysähtynyt. Mikroaaltouunin digitaalikello näyttää ikuisesti aikaa 12.38. Miksi tämän assetin tekijä on päätynyt juuri tähän aikaan? Onko kello ollut tämän verran mallinnushetkellä? Onko tämä joku vihje? Niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia.

Alan Wake 2:ssa on monenlaisia kelloja, mutta viisarit ovat ikävästi päässeet kaikissa jumahtamaan, vaikka heiluri heiluisikin. Liikkuvaa sekuntiviisaria en löytänyt, vaan kaikki vastaan tulleet arkiset seinäkellot näyttivät samaa “kymmenen yli kymmenen”-aikaa.


Perinteisimmissä seinäkelloissa ja kaappikelloissa on enemmän vaihtelua jopa saman mallin välillä samassa rakennuksessa. Näissä on “liikkuvia osia” joten siitä plussaa.



Kellonaika näissä kelloissa on melko varmasti täysin merkityksetön asia pelimaailman kannalta, koska jotain aikaa kellon täytyy näyttää jos sellaisen haluaa lisätä, mutta ihan mielenkiintoista että on nähty vaiva säätää niitä eri aikaan. Ja vaikka niillä jotain merkitystä olisikin, se, että kellot näyttävät eri aikaa, ei ole Remedyversen suurin mysteeri ehkä kuitenkaan.
Tämä staattisten kellojen ihmettely ylipäätään lähti aikoinaan varmaankin siitä, kun Ion Furya pelaillessa näin kelloja seinällä ja aloin syystä tai toisesta pohtia miksi on päädytty juuri tähän kellonaikaan. Onkohan muissa Build Engineä hyödyntävissä peleissä sama aika? Onko Duke Nukem 3D:ssä kelloja ollenkaan, en muista.

Aika peleissä on tosiaankin jännä käsite kaiken videopelilogiikan kirjossa, ja siksi jo pelkästään kellot yllättävän jännä juttu. Ehkäpä tähän voisi syventyä hieman lisää.
